Bez kategorii

Sen i jego wpływ na zdrowie psychiczne: Nowe spojrzenie na znane fakty

Sen jest nieodłącznym elementem naszego życia, a jego jakość i ilość mają bezpośredni wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest sen dla naszego samopoczucia i ogólnego stanu zdrowia.

Według najnowszych badań, istnieje silny związek między zdrowiem psychicznym a snem. Dr Raj Dasgupta, specjalista od snu i pulmonolog z Keck School of Medicine na University of Southern California, podkreśla, że „na całym świecie, rzadko kiedy ludzie śpią zalecaną ilość godzin przez co najmniej 5 nocy w tygodniu”.

Badania te pokazują, jakie mogą być konsekwencje niedostatecznej ilości snu dla naszego zdrowia emocjonalnego, zwłaszcza w czasach, gdy problemy związane z zdrowiem psychicznym stają się coraz bardziej powszechne.

Badacze przeprowadzili serię eksperymentów, w których zakłócali sen uczestników na różne sposoby – przez utrzymanie ich na jawie (pozbawienie snu), częste budzenie (fragmentacja snu) lub wcześniejsze wstawanie (częściowa utrata snu). Po tych eksperymentach uczestnicy byli testowani pod kątem lęku, depresji, nastroju i reakcji na bodźce emocjonalne.

Jednym z zaburzeń snu, które może prowadzić do fragmentacji i zakłócenia snu, jest bezdech senny. Ten typ zaburzenia snu „występuje częściej u osób z zaburzeniami psychicznymi i powinien być odpowiednio leczony”, mówi Dr Dasgupta.

Potrzebne są dalsze badania, aby określić wpływ złej jakości snu na osoby z istniejącymi zaburzeniami psychicznymi, nastolatków i dzieci. Każdy z nas powinien jednak zwracać szczególną uwagę na jakość i ilość snu w swoim życiu.

FAQ

1. Co to jest bezdech senny?
Bezdech senny to zaburzenie, podczas którego ciało przestaje oddychać na 10 sekund lub dłużej podczas snu.

2. Co to jest fragmentacja snu?
Fragmentacja snu to zaburzenie, które polega na częstym budzeniu się w nocy, co prowadzi do zakłócenia ciągłości snu.

3. Co to jest częściowa utrata snu?
Częściowa utrata snu to sytuacja, gdy osoba śpi mniej godzin, niż jest to dla niej zalecane, na przykład przez wcześniejsze wstawanie.

4. Jakie są zalecane ilości snu?
Zalecane ilości snu różnią się w zależności od wieku. Dla dorosłych zaleca się średnio 7-9 godzin snu na dobę.

Wyjaśnienie terminów

Bezdech senny – zaburzenie snu, w którym oddychanie jest przerywane lub staje się bardzo płytkie podczas snu.

Fragmentacja snu – stan, w którym sen jest wielokrotnie przerywany, co prowadzi do jego niskiej jakości.

Częściowa utrata snu – sytuacja, gdy osoba regularnie śpi mniej godzin, niż jest to dla niej zalecane.

Zdrowie psychiczne – stan dobrego samopoczucia psychicznego, w którym osoba jest w stanie radzić sobie ze stresem, pracować produktywnie i przyczyniać się do swojej społeczności.

Comment here